Siljan Travklubb

Siljan Travklubb

mandag 23. februar 2009

KUTT UT MØNSTRINGSLØPA I NOV OG DES.



Jan Kristian Waaler har hatt enorm suksess med sitt unghestopplegg de siste årene. I dag reiser han til Jarlsberg for å kjøre de første banejobbene med sine nyblivne 3-åringer, totalt 4 stykker. Vi tok en prat med Holmestrandstreneren og lurte bl.a. på First Eleven L`s oppaver i 2009.


Hvordan ligger First Eleven L. an i løypa?

- Hun ser veldig fin ut. Hun har trent på hele tiden og ser bra ut. Det har kommer masse snø også her og forholdene er fine. Løypene jeg trener i er unik i så måte, uansett vært og vind har vi det helt topp.


Når kan vi forvente å se fjorårets Kriterievinner i løp igjen?
- Jeg sikter meg inn mot et hoppeløp på Jarlsberg i mai. Hun har flere oppgaver i år, Derby er selvsagt det store målet, men hun skal være med på Jarlsberg i sommer. Om det blir i den åpne klassen eller hoppeløpet får vi se på. Det avgjør hesten litt selv også. Hun er dessuten meldt i europamesterskapet for 4-åringer som går etter Derby.

Hvordan ser de andre 4-åringene ut?
- De jobber på jevnt og trutt alle sammen. Sierra Man gikk noen fine løp på slutten av sesongen i fjor. Han tror jeg kommer til å utvikle seg enda mer i år.

Hvor mange 3-åringer har du i år, og ser noen bedre ut enn andre?
- Jeg har fire stykker. De er nå grunntrent og ser fine ut alle sammen. Som sagt får de sine aller første banejobb i dag, så får vi se hvordan det går fremover. Det er vanskelig å trekke frem noen spesielle før jeg har begynt banetrening for fullt men jeg har en hoppe etter Coktail Jet (Michelle De Chaps) som gjør det veldig lett i treningsløypa.


Samme far som fjorårets suverene 3-åring med andre ord?
- Ja, og gjennom sin mor Nina Hornline har Michelle De Chaps også samme morfar som First Eleven L. i Lindys Crown.

Du er sjelden å se i 2-års løp. Hva skal til for å friste deg ut dit?
- Det er et vanskelig spørsmål. En ting er jeg i hvertfall klar på. Mønstringsløpene burde vært flyttet. La oss gjøre oss ferdig med mønstringsløpene fra 1.mars og frem til oktober. Da slipper vi 2-åringer som hentes inn fra et jordet hvor de har spist rundballer og settes i proff-trening. Så regner eieren med at de skal fullføre mønstringsløp i romjulen. De hestene er ikke jobbet tilstrekkelig med og de fortjener heller ikke mønstringsløpspenger. Jeg tviler på om startprosenten blir bedre med slikt.
Det er trist å se en uferdig 2-åring i jern-langvogn skjene fra høyre til venstre og trave 1.34 i en prøvestart. Min oppfattning er at hestene er finere på våren enn om høsten og jeg foretrekker å bli ferdig med mønstringsløpene i mai.
Det er ikke pengene som eventuelt tiltrekker meg i 2-årsløp. Mange av hestene er rett og slett ikke ferdig og jeg tror det kommer av at hestene ikke er jobbet nok med. Se på de som nesten hvert år kommer ut med fine kaldblodstalenter. Det er de samme personene som går igjen hele tiden. Jeg tviler på om de har sittet inne i sofaen og ventet på en ny Alm Svarten fordi det har snødd eller regnet litt. Der er det nok systematisk trening som ligger bak.
Sven S.E. "Plåt Sven" Andersson sa en gang: - Det finnes ikke sene hester, bare dårlige hester. Det tror jeg det ligger mye rett i. Alt for mange unnskylder sin hest, hvor mange ganger har vi ikke hørt - vi slapp ham på beite for han vokste o.s.v. Sannheten er nok ofte at hestene er ukorrekte eller halte. Det tror ihvertfall jeg.
Jeg tror heller ikke yankeene er så fine, fornuftige og tidlig utviklet fordi dem går på grønnere jorder enn her i Norge. Det er nok mer at hestene er håndtert og jobbet mye mye mer med. Tilbake til spørsmålet. Noen hester er sikkert klar for å starte som 2-åringer, men jeg har funnet et fint opplegg som funker for meg nå og jeg vil nødig gjøre om på det. Nå kan vi kjøpe hester på auksjon om høsten også er det ikke veldig lenge til mønstringsløpet går i mai. Det er fantastiske penger å kjøre om her hjemme nå.
Kutt heller ut mønstringsløp i november og desember og lag en 2-års serie for dem som er klare for det i den perioden. Vi må oppmuntre folk til å begynne tidligere med sine unghester og jobbe dem både jevnere og lengre før vi starter avslutter en engasjert suksesstrener.


(fra Trav24 skrevet av Roy Jacobsen).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar